Nufitin Sokrates-väittelykilpailun aiheet julki!

Sokrates-väittelykilpailu on Suomen suurin lukiolaisten väittelykilpailu. Nuorten filosofiatapahtuman 17.-18.1.2020 yhteydessä järjestettävä kisa toivottaa tervetulleeksi opiskelijat kaikista Suomen lukioista väittelemään! Kaksipäiväisen kisan järjestävät Filosofian ja Elämänkatsomustiedon opettajat Feto ry sekä Dilemma ry eli Helsingin yliopiston filosofian opiskelijat.
 
Väittelyaiheet ja ilmoittautumisohjeet näet Nufitin sivulla.
Tervetuloa mukaan!

Esseekilpailujen tulokset julki Filosofian päivän tapahtumassa! Suomelle hopeaa ja pronssia!

Torstaina 21.11. juhlittiin kansainvälistä Filosofian päivää sekä erinomaisia esseekilpailujen voittajia!

Palkintoja jaettiin parhaille Filosofian päivän kirjoitustapahtuman kirjoittajille aina alaluokilta yläkoulun luokille asti. Tuomaristo sai ilon lukea kirjoitelmia sellaisista aiheista, kuten ”Voiko vapautta pelätä?” tai ”Miten tulla viisaaksi?” Saimme upeita kirjoitelmia, joista parhaimmat palkittiin opetushallituksessa Filosofian päivänä.

Tapahtumassa myös julkistettiin ja palkittiin kansainvälisen lukiolaisille suunnatun Baltic Sea Philosophy Essay Eventin eli BSPEE-kilpailun parhaat kirjoittajat. Osallistujia oli 15 eri maasta ja yli 130 lukiota osallistui kilpailuun. Suomalaiset erottuivat jälleen kisassa edukseen, sillä Osku Eeronheimo Vammalan lukiosta sijoittui hopealle ja Patrik Björkvist Tikkurilan lukiosta pronssille! Tulokset ja kisan parhaat esseet, mukaan lukien Oskun ja Patrikin esseet, löydät kokonaisuudessaan sivulta https://bspee.wordpress.com/.

Kiitos myös Eero Salmenkivelle Helsingin yliopistolta, joka avasi tapahtuman hienolla puheella. Kiitos myös FILO-yhdistykselle (https://filory.fi/), joka järjesti tapahtumassa kaikenikäisille sopivan filosofointihetken, jossa pohdittiin yhdessä sankaruuden teemoja. Kiitokset samoin myös filosofiselle niin & näin -aikakausilehdelle (https://www.netn.fi/) BSPEE-palkintojen tarjoamisesta!

Parhaista BSPEE-kilpailun suomalaiskirjoittajista koottiin myös Suomen IPO-, eli International Philosophy Olympiad -valmennusjoukkue. Feto valmentaa joukkuetta pitkin kevättä, ja joukkueen parhaat pääsevätkin ensi toukokuussa Lissaboniin edustamaan Suomea maailmanlaajuisissa Filosofian olympialaisissa! Tsemppiä valmennusjoukkueelle!

Onnittelut Suomen parhaille BSPEE-kirjoittajille eli IPO-joukkueelle:

  • Tuomas Ansio, Tiirismaan lukio
  • Patrik Björkvist, Tikkurilan lukio
  • Osku Eeronheimo, Vammalan lukio
  • Aaron Hietaniemi, Mikkelin lukio
  • Hugo Hossa, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
  • Adele Kotsalo, Kallion lukio
  • Caro Liikanen, Mikkelin lukio
  • Elina Saarikoski, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
  • Minttu Sainio, Järvenpään lukio
  • Adrian Sundberg, Hankoniemen lukio

Onnittelut myös peruskoulun esseetapahtuman voittajille:

  • Jonne Toiviainen Härkävehmaan koulu
  • Lùa Valiño Ahlbom Rauman normaalikoulu
  • Linne Harjula Oulun normaalikoulu Linnanmaa
  • Miska Takaluoma Rauman normaalikoulu
  • Pihla Miettola Viikin normaalikoulu
  • Ella Rajamäki Eestikallion koulu
  • Inka Saastamoinen Oulun normaalikoulu Linnanmaa
  • Saara Pesonen Kylmäojan koulu
  • Tuomas Vehko Viikin normaalikoulu
  • Katariina Joutsamo Tahvion koulu, Raisio
  • Iida Pasanen Härkävehmaan koulu
  • Violiina Niementö Lyseonmäen koulu
  • Siiri Sofia Hyvärinen Joroisten yhtenäiskoulu
  • Elina Kawecki Källhagens skola, Lohja (Lojo)
  • Helena Männistö Pruukin yhtenäiskoulu
  • Hilla Oksanen & Peppi Timonen Oulun Steinerkoulu
  • Ilona Peränen & Lotta Martimo Haukiputaan koulu
  • Alli Hanhineva & Helga Pattison Oulun normaalikoulu Linnanmaa
  • Pihla Niskanen & Taika Mikkonen Oulun normaalikoulu Linnanmaa
  • Vincent Grönblom & Leevi Karvonen Tahvion koulu, Raisio

Feto onnittelee voittajia sekä kiittää lämpimästi kaikkia kilpailuihin ja tapahtumaan osallistuneita!

Feton puheenjohtaja Sini Taneli palkitsemassa peruskoulun esseetapahtuman kirjoittajia.
Feton puheenjohtaja Sini Taneli palkitsemassa peruskoulun esseetapahtuman kirjoittajia.
Feton BSPEE-joukkue palkitsemassa Suomen parhaita kirjoittajia.

Terveisiä Feton syyspäiviltä!

Feton syyspäivät olivat eilen 9.11. Alustusta ja keskustelua oli erityisesti lukion opetussuunnitelmasta ja ilmastoetiikasta. Erityiskiitos Satu Honkalalle lukion uuden opetussuunnitelman esittelystä, Eero Salmenkivelle filosofian ja elämänkatsomustiedon opettamisen muutosten esittelystä sekä Simo Kyllösen ilmastonmuutoksen etiikan teemojen avaamisesta! Simo Kyllösen ilmastonmuutoksen etiikan esitelmän diat ovat nyt saatavilla Feton jäsenille Feton jäsensivuilla.

Feto kiittää myös kaikkia paikalla olleita seminaarin hyvästä tunnelmasta ja antoisista keskusteluista!

Ohessa vielä muutama otos seminaarista!

Sini Taneli avaamassa syyspäiviä.
Satu Honkala esitelmöimässä Lukion opetussuunnitelmauudistuksesta.
Simo Kyllönen kertomassa ilmastonmuutoksen etiikasta.

Opiskelijavalintauudistus aiheuttaa epävarmuutta lukiossa – selvitystä tarvitaan

Opetusministeri Li Anderssonille

Opiskelijavalintauudistus aiheuttaa epävarmuutta lukiossa – selvitystä tarvitaan

 

Keväällä 2020 käyttöön otettava yliopistojen opiskelijavalintauudistus kasvattaa ylioppilaskokeen painoarvoa opiskelijavalinnoissa. Opiskelijavalinnoista päättäminen kuuluu korkeakouluille. Yliopistojen valintakriteereillä on kuitenkin huomattava lukio-opintoja ohjaava vaikutus. Lukiokoulutuksen yleissivistävässä tavoitteessa mikään ei ole muuttunut, mutta lukion arjessa tulevan opiskelijavalintauudistuksen on jo havaittu aiheuttaneen muutoksia. Siksi pidämme välttämättömänä, että laaditaan selvitys yliopistojen pisteytystyökalun vaikutuksesta lukion kurssivalintoihin.

Yliopistojen opiskelijavalintauudistuksen tavoitteena oli nopeuttaa opiskelijoiden siirtymistä toiselta asteelta korkeakouluun ja vähentää pääsykoepaineita sekä tarvetta epätasa-arvoistaville valmennuskursseille. Ylioppilaskirjoitusten painoarvon kasvattaminen näyttää kuitenkin johtavan siihen, että nuoret joutuvat tekemään ammatinvalintaansa liittyviä valintoja entistä aikaisemmin. Opiskelijoiden pitää voida luottaa siihen, etteivät jatko-opintomahdollisuudet kapene kohtuuttomasti jo lukion alussa tehtyjen valintojen myötä. Opiskelijoiden on edelleenkin voitava opiskella monipuolisesti niitä aineita, jotka he kokevat tulevaisuutensa kannalta merkityksellisiksi ja joita he ovat motivoituneita opiskelemaan.

 

Yliopistojen pisteytystyökalun taustalla on lukiossa tarjottavien kurssien määrä. Tämä tulkinta on kapea eikä heijasta lukio-opintojen laajuutta ja monipuolisuutta. Joillakin tieteenaloilla sisäänpääsypisteitä saa enemmän muista kuin tieteenalaan liittyvistä oppiaineista. Tulevan opiskelun kannalta olisi hyödyllistä, että opiskelija voisi jo lukiossa keskittyä alaan, jolle aikoo pyrkiä. Koska pisteytystyökalu painottaa tiettyjä aineita, omaan toivealaan keskittyminen saattaa jopa heikentää opiskelijan jatko-opintomahdollisuuksia.

Opiskelijavalintauudistusta koskeva uutisointi ja julkinen keskustelu on vaikuttanut

siihen, että osa opiskelijoista tekee lukion kurssivalintoja virheellisin perustein. Opiskelijoilla ja huoltajilla on oikeus saada oikeaa tietoa opiskelijavalinnoista. Opetuksen järjestäjillä on velvollisuus tarjota sitä ja myös oikaista mahdollinen liikkeellä oleva väärä tieto.

 

Olemme huolissamme siitä, miten opiskelijavalintauudistus ja siihen liittyvä pisteytystyökalu vaikuttavat lukiolaisten kurssivalintoihin, heidän opiskelumotivaatioonsa ja jaksamiseensa. Opiskelijoiden jaksamisongelmien on todettu useissa tutkimuksissa lisääntyneen. Nyt myös ylioppilaskokeisiin liittyvä paine on lisääntynyt. Opettajatkin uupuvat, koska lukiota koskevat uudistukset seuraavat toisiaan tiheään tahtiin. Suomalaisen lukiokoulutuksen laadun varmistamiseksi on tärkeää, että yliopistojen pisteytystyökalun vaikutus lukion kurssivalintoihin selvitetään.

 

Helsingissä 25.10.2019

 

Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat FETO ry

Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry

Kotitalousopettajien liitto ry

Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry

Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Äidinkielen opettajain liitto ry

Feton syyspäivien 9.11. ohjelma julkaistu! Teemana LOPS

Hei,

tervetuloa Feton syyspäiville 9.11. Paikkana on Kokoustila Punavuori (Iso Roobertinkatu 20-22A, 5. kerros). Tapahtuma on kello 10-16. Teemana on lukion opetussuunnitelma, jota tulevat kommentoimaan Satu Honkala sekä Eero Salmenkivi. Simo Kyllönen tulee paikalle puhumaan ilmastoetiikasta.

Tapahtuman aikataulu: 

  • 10-10:30 Feton alkutervehdykset ja -kahvit
  • 10:45-11:45 Satu Honkala: LOPS ja moduulit
  • 12:00-13:00 Mikä muuttuu filosofiassa ja et:ssä? Eero Salmenkivi
  • 13:00-14:00 Lounas
  • 14:00-15:00 Simo Kyllönen ilmastoetiikasta
  • 15:15-16 Keskustelua ilmastoetiikan opetuksesta ja opetusvinkkien jakamista

Seminaariin ilmoittautuminen tapahtuu laittamalla viesti osoitteeseen akajas@gmail.com. Tapahtumasta on myös mahdollista saada osallistumistodistus esimerkiksi kikyä varten.

Jos et ole Feton jäsen, on seminaarin hinta 25 euroa. Huokeammalla pääset kuitenkin liittyessäsi Feton jäseneksi vuodeksi, mikä maksaa 20 euroa. Liittyminen jäseneksi onnistuu Feton sivuilla (http://www.feto.fi/liity-jaseneksi/) tai myös paikan päällä. Jäsenyyteen kuuluu lisäksi jäsenetuja, kuten Feton jäsensivun hyödylliset materiaalit!

Tervetuloa mukaan!

Feton syyspäivät 9.11. Teemana LOPS

Hei,

tervetuloa Feton syyspäiville 9.11. Paikkana on Kokoustila Punavuori (Iso Roobertinkatu 20-22A, 5. kerros). Tapahtuma on kello 10-16. Teemana on Lukion opetussuunnitelma, jota tulevat kommentoimaan Satu Honkala sekä Eero Salmenkivi. Simo Kyllönen tulee paikalle puhumaan ilmastoetiikasta. Tarkempi aikataulu julkaistaan lähiaikoina!

Seminaariin ilmoittautuminen tapahtuu laittamalla viesti osoitteeseen akajas@gmail.com. Tapahtumasta on myös mahdollista saada osallistumistodistus esimerkiksi kikyä varten.

Jos et ole Feton jäsen, on seminaarin hinta 25 euroa. Huokeammalla pääset kuitenkin liittyessäsi Feton jäseneksi vuodeksi, mikä maksaa 20 euroa. Liittyminen jäseneksi onnistuu Feton sivuilla (http://www.feto.fi/liity-jaseneksi/) tai myös paikan päällä. Jäsenyyteen kuuluu lisäksi jäsenetuja, kuten Feton jäsensivun hyödylliset materiaalit!

Tervetuloa mukaan!

FETOn lausunto yläkoulun oppikirjasta nousseen keskusteluun

Opetus ei ole puoluepolitiikkaa

Elämänkatsomustiedon oppikirjassa Kompassi: 7–9 yläkoulun elämänkatsomustieto on kuva, jossa esiintyy yhdysvaltalainen Thomas Beatie silloisen puolisonsa kanssa. Beatie on transmies eli hänen sukupuolensa on korjattu naisesta mieheksi. Yhdysvalloissa sukupuolenkorjaus ei lain mukaan vaadi sterilointia. Vuonna 2008 Beatiesta tuli tiettävästi myös maailman ensimmäinen juridinen mies, joka on synnyttänyt lapsen. Kirjan kuvateksti toteaa: “Nykyään mieskin voi synnyttää.” Kyseinen kuva ja kuvateksti ovat herättäneet sosiaalisessa mediassa kriittisiä kommentteja, joissa kuvan sopivuus ja kuvatekstin paikkansapitävyys on kyseenalaistettu. Keskustelun laineet löivät korkealle aina eduskuntaan saakka. Koska  FETO ry. on yksi kirjan oikeudenomistajista, kannanoton julkaiseminen on paikallaan.

Kuvateksti pitää teknisesti ottaen paikkansa, mutta on ymmärrettävää, että se voidaan kokea provokatiiviseksi, koska sellaiseksi se oli tarkoitettukin. Elämänkatsomustiedon perusluonteeseen kuuluu keskustelun herättäminen. Näyttää kuitenkin siltä, että elämänkatsomustiedon luonnetta tuntematon ja sukupuolten moninaisuutta koskevasta keskustelusta tietämätön saattoi kokea kuvan teksteineen loukkaavaksi. Tämä ei tietenkään ollut tarkoitus. Kuvatekstin muokkaaminen informatiivisempaan muotoon voisi olla kirjan tekijöiden mielestä perusteltu ratkaisu. Tätä Otavan kustannusjohtaja Teuvo Sankilakin Helsingin uutisten haastattelussa (23.9.2019) ehdotti.

Sen sijaan aiheen käsittely oppikirjassa tulee suoraan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Kohdan “3.1 Perusopetuksen tehtävä” mukaan “[p]erusopetus kannustaa yhdenvertaisesti tyttöjä ja poikia eri oppiaineiden opinnoissa sekä lisää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta.” Kohdassa “4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet” todetaan, että “Oppiva yhteisö edistää arvoillaan ja käytänteillään sukupuolten tasa-arvoa ja tukee oppilaita oman identiteetin rakentumisessa.” Elämänkatsomustiedon yläkoulun opetussuunnitelmassa mainitaan erikseen kohdassa “15.4.11 S2 Etiikan perusteita” seuraavasti: “Perehdytään sosiaalisessa mediassa ja muissa tiedotusvälineissä esiintyviin ajankohtaisiin kysymyksiin eettisestä näkökulmasta.” Lisäksi kohdassa “S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus” lukee: “Perehdytään ihmisarvoon, ihmisoikeuksiin ja ihmisten väliseen yhdenvertaisuuteen[.]”1 

Oppimateriaalien sisällöt pyrkivät usein herättämään lukijassa kysymyksiä ja reaktioita. Näiden pohjalta opetustilanteessa käydään aiheeseen liittyvää avointa keskustelua. Kyseessä olevassa tapauksessa luvussa pohditaan sukupuolen biologisia, psykologisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Tätä taustaa vasten myös Beatien kuvateksti tulee ymmärrettäväksi: hän on juridisesti mies, vaikka hänellä onkin kohtu ja munasarjat. Lain edessä hän on siis mies, joka on synnyttänyt. Kuvateksti “nykyään mieskin voi synnyttää” ei sano tätä suoraan, mutta asiayhteyden perusteella on ilmeistä, että tarkoituksena on herätellä lukijaa pohtimaan luvuna aihetta eli sukupuolen eri ulottuvuuksia. Jokainen opiskelija on ja tulee olla vapaa muodostamaan aiheesta oma mielipiteensä.

On totta, että esimerkiksi seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoleen liittyvät kysymykset herättävät tunteita ja jakavat mielipiteitä. Tämä on täysin ymmärrettävää, ovathan ne hyvin henkilökohtaisia asioita. Seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoleen liittyvistä eriävistä näkemyksistä ei kuitenkaan pidä tehdä poliittisia lyömäaseita. Jokaisella oppilaalla on oltava oikeus muodostaa niistä vapaasti oma informoitu näkemyksensä. Muuten ajaudumme kohti yhden totuuden yksinkertaistettua ja köyhää maailmaa, jossa opetuksen ammattilaisten perustellut pedagogiset valinnat pyritään sensuroimaan, jos ne eivät vastaa lukijan omaa maailmankuvaa.

Opettaja tai oppimateriaali ei voi kertoa, miltä jokaisesta opiskelijasta pitäisi tuntua, mikä on heidän seksuaalinen suuntautumisensa tai mitä heidän tulisi ajatella sukupuolen moninaisuudesta. Kuten muissakin kysymyksissä, opettaja esittelee aiheeseen liittyviä näkemyksiä, kysymyksiä ja ongelmia, ja antaa opiskelijalle eväitä muodostaa oma käsityksensä. Erityisesti ihmistieteissä, jossa näkökulmien moninaisuus on suuri verrattuna luonnontieteisiin, jonkin yksittäisen näkökulman opettaminen ainoana oikeana totuutena olisi ongelmallista. Siksi niiden opetuksessa usein enemmin pohditaan, mitä ”oikea” ja ”totuus” itse asiassa tarkoittavat.

Opettajan tehtävä ei ole kertoa opiskelijalle esimerkiksi, millaista talouspolitiikkaa tai uskontoa hänen tulisi kannattaa. Tärkeää on erilaisten näkökulmien analysointi ja arviointi ja se, että opiskelija oppii sijoittamaan erilaiset ”ismit” ja ilmiöt niiden oikeaan kontekstiin. Opetuksen tavoite on, että tiedon ja ajattelun taitojen avulla opiskelija kykenee muodostamaan omat perustellut kantansa.

Suomen kouluissa annettava opetus ei lähtökohtaisesti seuraa mitään tiettyä poliittista ideologiaa. Opettaja ei siis pyri tekemään kenestäkään oikeistolaista tai vasemmistolaista, liberaalia tai konservatiivia, ei punavihreää eikä sinivalkoista. Opetuksen sisällön sanelevat lait ja valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet. Opettajan ja oppikirjailijan tehtävä on antaa opetussuunnitelman sisältöjen ja arvopohjan mukaista opetusta käyttäen työkaluinaan pedagogista asiantuntijuutta ja oman oppiainesisällön hallintaa. 

Suomen koulumenestys perustuu merkittävissä määrin opettajien vahvaan autonomiaan, joka ei ole alisteinen kulloinkin vallassa oleville poliittisille näkemyksille. Opetussuunnitelman arvoperusta korostaa ihmisyyttä, sivistystä, tasa-arvoa ja demokratiaa. Opetuksen lähtökohtia ovat kaikkien ihmisten yhdenvertaisuus, kriittinen ajattelu, ihmisarvon loukkaamattomuus sekä katsomuksellinen ja puoluepoliittinen sitoutumattomuus. Tällaisia arvoja on jokaisen opettajan ammatissaan edistettävä.

Oppimateriaalien sisältöjen alistaminen puoluepolitiikalle avaisi ovet propagandalle. Sen sijaan että yritettäisiin herättää opiskelijoissa kysymyksiä, kriittistä ajattelua ja antaa eväitä omien perusteltujen mielipiteiden muodostamiselle, poliittinen ohjaus kertoisi kulloinkin vallassa olevien puolueiden näkökulman totuutena. Näin ei onneksi ole, eikä se ole tulevaisuudessakaan oikea tie Suomen koululaitokselle. 

 

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf), 18, 28, 412.